نوشته شده توسط : sibesalamati

چگونه یبوست در نوزادان را با درمان های خانگی بهبود ببخشیم؟

 

به عنوان یک والد ممکن است لبخند، گریه و سکسکه فرزند خود را همیشه مورد بررسی قرار دهید. اما برخی از اوقات گریه کردن نوزاد مکن است به خاطر دفع مدفوع سخت و دشوارش باشد. یبوست در نوزادان یکی از شرایطی است که می تواند باعث گریه آن ها شود. این نوع یبوست چیزی است که باید بر اساس زمانبندی مدفوع نوازد و تغییراتی که در آن ایجاد می شود شناسایی گردد. نوزادی که از شیر مادر به خوبی تغذیه می کند ممکن است هرگز با یبوست دست و پنجه نرم نکند اما برخی از کودکان ممکن است در طول روز با این شرایط درگیر باشند. نوزادان برای اینکه اجابت مزاج داشته باشند باید سخت کار کنند اما فشاری که در این شرایط وارد می شود زیاد نیست و نباید نگران کننده باشد. اگر مدفوع سخت و دردناک باشد، نوزاد برای دفع آن کار سختی در پیش خواهد داشت و همین باعث می شود مشکلاتی برای او ایجاد گردد. باید درک درستی از این شرایط داشته باشید تا بتوانید به نوزاد خود کمک کنید. برخی از رویکردهای دیگری که در مورد یبوست نوزادان وجود دارد در برگیرنده موارد زیر است:

– تاخیر در دادن مواد غذایی جامد بعد از شیر دادن به او
– افزایش مقدار مایع مصرفی
– اضافه کردن مواد فیبردار به رژیم غذایی
– آرام کردن آن ها در موقعیت های استرس زا

 

درمان های خانگی برای یبوست نوزادان

اجازه دهید سایر درمان های خانگی مفیدی که می تواند در این شرایط به یبوست نوزاد کمک کند را با هم مرور کنیم. در ادامه محبوب ترین درمان های خانگی و استراتژی های جایگزینی که بیشتر افراد مفید می دانند را بیان خواهیم کرد.

آب آلو:

آلو و آب آن در برگیرنده سطح بالایی از فیبر است و می تواند به نرم شدن مدفوع و عبور آن از سیستم گوارش کمک کند. همچنین این ماده منبعی از سوربیتول است که محرک روده می باشد و می تواند به ایجاد و آزاد شدن اجابت مزاج کمک کند. سه بخش از آب را با یک بخش آب آلو ترکیب کنید و خوب هم بزنید. بطری را به کودک بدهید و منتظر باشید این ماده کار خودش را بکند.

حمام گرم/ جوش شیرین:

آب گرم به شل شدن عضلات در طول بدن کمک می کند اما برای نوزادانی که با یبوست دست و پنجه نرم می کنند می تواند عضلات مقعدی را شل کند و از درد یبوست بکاهد. جوش شیرین( دو الی سه قاشق چایخوری اضافه شده به حمام) می تواند به تسکین شرایط کمک کند.

شیر منیزی:

شیر منیزی به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای یبوست می تواند در مقادیر اندک ( یک قاشق چایخوری) به بطری کودک اضافه شود/ شیر منیزی روده را مجبور می کند منبسط شود و آب را از بدن جذب نماید. همین امر به شل شدن مدفوع کمک می کند. با اینحال نمی توان از این درمان خانگی به صورت منظم استفاده کرد زیرا باعث کمبود آب در بدن می شود و می تواند تعادل الکترولیت ها را به هم بزند.

فعالیت فیزیکی:

همانند بزرگسالان، کودکان نیز باید اندام های خود را به کار بگیرند. این حرکت باعث می شود اندام های داخلی به حرکت در اید و سیستم گوارش از این قاعده مستثنی نیست. حرکت اغلب مدفوع سفت شده را شل می کند و باعث تحریک اجابت مزاج می شود. برای نوزادان، برخی از حرکات می تواند به بهبود اجابت مزاج کمک کند. مالیدن شکم و ماساژ شکمی می تواند باعث تحریک حرکات روده شود.

متاموسیل و سبوس گندم:

یکی از بهترین راه حل ها برای یبوست اضافه کردن سبوس گندم به رژیم غذایی است . این ماده سرشار از فیبر است و می تواند اجابت مزاج را بهبود ببخشد و حرکات روده را تحریک نماید. معمولا می توان تحت نظر پزشک از قرص متاموسیل هم استفاده کرد.بدون مشورت پزشک برای نوزادان از مکمل ها استفاده نکنید.

تغییر در فرمول ها:

گاهی از اوقات برخی از غذاهای فرآوری شده می تواند باعث ایجاد یبوست در نوزادان و کودکان شود. اگر متوجه شدید غذای جدیدی باعث ایجاد چنین مشکلی شده است سعی کنید از گونه های دیگر استفاده کنید و ببینید چه نوع غذایی با سیستم گوارش کودک سازگارتر است.

رژیم مایعات:

اگر یبوست به خاطر کمبود آب در بدن رخ داده باشد، سریع ترین روش درمانی اضافه کردن مایعات بیشتر به رژیم غذایی است که به طور طبیعی مدفوع را شل می کند و ناراحتی کودکان را تسکین می بخشد. کودکان بیش فعال ممکن است به سرعت آب بدنشان کمتر شود. پس باید این افراد از آب اضافی یا مایعات رقیق شده در روز برای تحریک اجابت مزاج استفاده کنند.

غذاهای غنی از فیبر:

غذاهای غنی از فیبر همچون میوه ها و سبزیجات می تواند برای اجابت مزاج مفید باشد. اگر کودک شما دیگر از شیرتان استفاده نمی کند وجود چنین موادی در رژیم غذایی ش ضروری خواهد بود. اضافه کردن مواد غذایی فیبری به رژیم غذایی می تواند درمان سریعی برای یبوست باشد.

نوزادان به خاطر اینکه نمی توانند مشکلات و ناراحتی های خود را به زبان بیاورند معمولا از روش گریه استفاده می کنند. قبل از اینکه بخواهید درمان های خانگی بالا را امتحان کنید بهتر است با یک پزشک متخصص در مورد یبوست مشورت کنید و مطمئن شوید که مشکل حاد و جدی تری همچون پارگی مقعد یا خونریزی وجود ندارد. در برخی از موارد نادر، یبوست می تواند نتایج شرایط حادتر و بیماری های مزمنی باشد که نیازمند درمان و کمک پزشکی هستند.





:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: